0:00
Veiligheid is een basisbehoefte en dus van groot belang voor het welzijn van onze inwoners. De veiligheid in de openbare ruimte speelt zich grotendeels af in het sociale leven. Sociale samenhang en het naar elkaar omzien verhogen het veiligheidsgevoel van mensen. Inzetten op preventie zorgt ervoor dat de gemeente Renkum veilig blijft.
Leefbaar Renkum zet daarom in op het volgende:
- Herintroduceren van de zichtbare wijkagent met een eigen opkomstlocatie in de gemeente Renkum. Door de toename van het gevoel van onveiligheid als gevolg van criminaliteit en inbraken in onze gemeente is meer blauw op straat noodzakelijk;
- Jongerenwerkers gericht inzetten bij overlast die door jongeren wordt veroorzaakt;
- Meer licht op straat. Wij brengen de lichtsterkte van de nieuwe lantaarnpalen terug naar het niveau van de oude straatverlichting, zodat deze weer voldoet aan een veilig niveau, vergelijkbaar met de normen die de provincie hanteert op provinciale wegen binnen de bebouwde kom. Dit is belangrijk, zodat inwoners zich, vooral langs fietspaden en looproutes, veilig voelen en goed zichtbaar naar huis kunnen gaan;
- Slimme bewakingscamera’s en betere verlichting op kwetsbare plaatsen in de gemeente, zoals bijvoorbeeld bij de sportparken waar kinderen in het donker naar huis moeten fietsen;
- Stimuleren en uitbreiden van WhatsApp-groepen in de wijk. Dit in samenwerking met politie en gemeente;
- Vroeg signaleren op het gebied van overlast en verwarde personen. Goede samenwerking met de GGZ en de verslavingszorg is daarbij essentieel.
